اخلاق و سیاست و شکل گیری نظام سیاسی مطلوب؛ بررسی تطبیقی دیدگاههای امام خمینی(ره)و ارسطو
پایان نامه
- سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
- نویسنده امید توکلی
- استاد راهنما محمد حسین جمشیدی نور الله قیصری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
سوال اصلی پژوهش پیش روی بدین قرار است که رابطه اخلاق و سیاست چه تأثیری بر شکل گیری نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه های امام خمینی(ره) و ارسطو دارد؟ بر همین اساس در این پژوهش سعی بر آن شده است تا با بررسی نسبت اخلاق با سیاست و تأثیر آن بر شکل گیری نظام سیاسی مطلوب در اندیشه های امام خمینی(ره) و ارسطو به سوال مطرح شده پاسخ داده شود. برای پاسخ به این پرسش ابتدا مفاهیم اصلی پژوهش یعنی اخلاق، سیاست و نظام سیاسی مطلوب مورد تعریف قرار گرفت. در ادامه به رابطه اخلاق با سیاست در اندیشه های امام خمینی(ره) و ارسطو به صورت جداگانه پرداخته شد و بر اساس وجود شاخص های وسیله بودن حکومت و نظام سیاسی، قانون و قانون گرایی، عدالت و شرایط ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی و رعایت حدّوسط، لزوم تربیت اتباع توسط زمام داران و دولت و لزوم قانون مداری حاکمان در اندیشه ارسطو مشخص گردید که هر دوی آنها معتقد به یگانگی اخلاق با سیاست هستند. پس از آن نظام های سیاسی مطلوب دو اندیشمند یعنی جمهوری اسلامی و پولیتی بررسی گردید و بعد از تطبیق اندیشه ها و دیدگاه های آنها روشن گردید که رابطه اخلاق با سیاست نشأت گرفته از دیدگاهی است که یک اندیشمند و فیلسوف سیاسی در رابطه با خدا و هستی و انسان دارد و بر همین اساس و طبق نسبتی که او بین اخلاق و سیاست در نظر می گیرد نظام سیاسی مطلوب خود را نیز بر اساس آن پی ریزی می کند. در نهایت نیز مشخص گردید که امام خمینی و ارسطو هر دو معتقد به یگانگی اخلاق و سیاست بودند منتها امام خمینی تأکید بر نگرش وحیانی داشته اند و بر همین اساس جمهوری اسلامی را تئوریزه کرده اند اما ارسطو تأکیدش بر نگرش فلسفی و نظری بود و بر اساس آنکه یگانه رمز سعادت آدمی را رعایت حدوسط می دانست نظام پولیتی را ارائه کرده است.
منابع مشابه
نسبت اخلاق و سیاست در سیرۀ سیاسی امام سجاد علیهالسلام
یکی از پرسشهای دیرینه و پایدار در حوزۀ اندیشۀ سیاسی، پرسش نسبت اخلاق و سیاست است. نتیجۀ تأمل دربارۀ چنین نسبتی به شکلگیری نگرشهای متفاوتی انجامیده است. برخی میپندارند که کاربرد قدرت سیاسی با رعایت اصول و موازین اخلاقی سازگاری ندارد و در نتیجه هیچ آرمانی حتی عدالت، بدون اعمال قدرت محقق نخواهد شد. در مقابل گروهی بر این عقیدهاند که اصول اخلاقی بهخودیخود آنقدر ارجمند است که باید به صورت دائ...
متن کاملشکل گیری نظام های اقتصادی بر مبنای اخلاق اسلامی و اخلاق سرمایه داری
به طور معمول، رفتارهای واقعی انسان از ذهنیات او نشئت می گیرد. به طور کلی، ذهنیات افراد در محیط شکل می گیرد و بر محیط اثر می گذارد. اخلاق و مذهب از زیرمجموعه های محیط بوده، مثلث محیط، اخلاق و مذهب سازنده ی ذهنیات افراد است که بعد از نهادینه شدن، بر رفتارها و کردارهای انسان مسلط شده، آنها را کنترل می کند. اثر اخلاق و مذهب در رفتارهای واقعی انسان آن قدر مهم است که می تواند به خودی خود، یک اقتصاد م...
متن کاملنظام اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)
در ضرورت و اهمیت حضور اخلاق در جامعه، جای تردید نیست. امام خمینی(ره) که خود تأسیس و ادارهی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت، سیاستمداری مهذب و صاحب نظری صائب در حوزه های گوناگون و از جمله اخلاق است. ایشان معتقد است تمامی احکام اخلاقی اسلام، سیاسی است؛ لذا در اثر حاضر تلاش شده تا مباحث اخلاقی امام خمینی(ره) به صورت یک سیستم و به شکلی جامع با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از چهارچوب نظری...
متن کاملنسبت اخلاق و سیاست در اندیشۀ ارسطو
اخلاق و سیاست از شاخه های حکمت عملی و در پی تأمین سعادت انسان هستند. سعادت مفهوم محوری اخلاق ارسطوست. او در اخلاق به دنبال مطلوبی است که فی نفسه مطلوب باشد، نه آنکه به دلیل چیز دیگر مطلوب باشد. به تعبیر دیگر، ارسطو در پی «خیر اعلاء»است، که همان سعادت است. جامعه هم باید در پی خیر اعلاء باشد، حصول سعادت های فردی از راه سعادت های اجتماع امکان پذیر است و نیز بالعکس. فلسفه اخلاق در باره خصال فردی ان...
متن کاملهویت، عدالت و شکل گیری نظام عادلانه ی سیاسی از نظر ارسطو و مایکل والزر
مسئله ی مهمی که در این پژوهش در نظر گرفته شده است، نسبتی است که بین هویت؛ عدالت و نظام سیاسی برقرار می گردد. این مسئله که ما انسان هستیم، مهم است، لذا مفهوم هویت در این پژوهش به عنوان متغیری مستقل در نظر گرفته شده است. و بعد از این که بررسی نمودیم که هستیم و چه هستیم، می پردازیم به اینکه چگونه باید انسان ها با یکدیگر رابطه داشته باشند تا بتوانند به خوبی زندگی کنند، لذا برای پاسخ به این سوال متغ...
15 صفحه اولشاخص های نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای
موضوع مقالهی حاضر، شناسایی شاخصهای نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای است که با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. نظام سیاسی در نظر رهبران انقلاب اسلامی، همانند یک سهضلعی: «حاکم و رهبر»، «مسئولان و کارگزاران» و «مردم» ترسیم شده است. از دید آنان، نظام سیاسیای مطلوب است که اولاً از نوع ولایت فقیهی باشد؛ ثانیاً سه ضلع آن، یعنی: حاکم، کارگزاران و مردم از حیث برخورداری ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023